fredag 25 januari 2008

Det var det fräckaste!

Läste i punkt SE idag vad någon verklighetsfrämmande man vid namn modin anser att man ska lägga pengarna på. Vad tycker då denne insiktsfulle man? 

Han föreslår matshopping i fiskdisken: Några ostron, ett par havskräftor, ett par nävar räkor och en halv hummer! Snälla modin. Varför inte ta helikoptern till affären också! De har säkert en helikopterplatta på NK:s tak! Nej, låtom mig blygsamt kasta ett vaktelägg på denne modin. 

Vidare tycker den principfaste modin att man ska omfördela budgeten! Man lägger ju liksom ändå pengar på att gå ut och dricka paraplydrinkar, så varför inte ge bort dessa pengar till fiskkillen i mataffären. För all del, ge honom en paraplydrink också när du ändå är igång! 

Jag vet inte om det säger något om ålders/värderings-skillnaderna hos mig och modin men medan modin umgås med sin halva hummer och lyssnar på havet som susar i ostronskalen så krafsar jag runt i mitt kylskåp, lagar något kulinariskt som inte bara är som bomull för själen utan också ger mig slantar över för att bjuda killen i fiskdisken på en rejäl runda på stan! 

I kylskåpet skramlar en halv påse morötter, lite överbliven creme fraiche, en halv apelsin och en liten bit ingefära. Behöver man något mer för att bli lycklig? 
Skala, skiva och koka morötterna i buljong. (Har man inte det hemma ska man inte vara olycklig, salt går ju nästan lika bra!) Koka dem tills de är tillräcklig mjuka för att köra runt i en mixer eller med motsvarande verktyg. Mixa morötterna med tillräckligt mycket av buljongen för att det ska få konsistensen av soppa. Men den måste vara ganska tjock, typ på gränsen till puré, för sen ska man klämma i saften av en halv apelsin och typ en matsked creme fraiche. Och glöm inte ungefär en matsked riven ingefära! Smaka av och blanda i man tycker fattas. (salt, peppar, mer creme fraiche eller vad som helst) 

Jag gjorde denna rätt när jag skulle imponera på en fager yngling i sina bästa år. Och om jag briljerade! För att imponera på Modin måste man kanske laga något annat än morotssoppa.. Men jag kommer aldrig stöta på den där Modin ändå. Han är ju hemma medans jag är på krogen!