onsdag 17 september 2008

Matlåda som inte är Matlåda 2

Jag har tidigare uttryckt min aversion mot matlådor. Det är bökigt och stökigt och ska värmas och hålla på. Det orkar inte jag. Den optimala matlådan ska helst inte se ut som en matlåda och ska inte behöva värmas.  

För att komma på en rätt som svarar mot ovanstående kriterier måste man kanske gnugga geniknölarna. Men jag litar nog ändå mer till slumpen. Slumpen har nu gjort en av sina beryktade visiter och resultatet följer här: 

Matlåda som inte är Matlåda 2: 
Av en Slump upptäckte jag vilken fantastisk kombination fårost och äpple är. Fårost är ju som bekant lite salt. Äpplen är som bekant lite sött och ofta lite surt. Den här kombinationen är Oslagbar. Hiva ner ett äpple eller två i väskan och lite fårost. Visst kan det vara både bökigt och stökigt med ost, men lite kladd får man för bövelen räkna med. 
Inte bara äpplen fungerar. Morötter är också mer än perfekt. Nästan bättre än äpplen. Men man tar ju det som finns. Bakom SU finns förövrigt en Äppellund. Spring dit med kassarna och ordna lunchen. Råkar Slumpen sig så att man springer på ett får på vägen, går det nog att ordna lite ost också. Då har vi inte bara sparat miljön utan även gjort lunchen till en session utöver det vanliga. Jag har också hört att fårost fungerar till annat. Typ bröd. Och jag är inte den som är Den. Vad som funkar för Dig är bra nog för mig. 

Sitter man i datasalen eller hemma medan man knaprar stenfrukter/rotfrukter och kladdar med ost, är Emil Klang en lika visuell sensation som maten är en gastronomisk sensation värd Gudarna. Har också hört att fårost och frukt är smalmat. Jag menar, det kan ju vara jobbigt att suga i sig något ohälsosamt medan man stirrar på ovanligt fina kläder på ovanligt fina modeller i en ovanligt fin kortfilm. Tror minsann jag ska färga håret rött efter denna session.