måndag 29 september 2008

Torka och tålamod

Vad jag egentligen tänkte skriva om var ju inte BoKasper. Det skulle bara vara en parentes. Vad jag ville skriva om var Äpplen. 

Jag vet inte om det är någon som gör det här längre. Men det ska det bli ändring på! 
Jag var på landet och plockade äpplen. För att de inte skulle ligga och bli mjöliga (för den som inte råkar veta är mjöliga äpplen det äckligaste som finns.) utförde jag en räddningsaktion som tog timmar. Var det värt det? Jajemen. Pröva själv. 

Räddningsaktionen bestod av två delar: 
1. Torkning
2. Frysning 

De som förväntar sig något svårt eller sensationellt kan sluta läsa redan nu. Det enda man gör är att skala äpplena och skära dem i bitar om man vill frysa dem eller kärna ur dem och skära i ringar om man vill torka dem. Det är allt skalande och urkärnande som tar tid. Mycket tid. Jag hängde upp mina äppelringar på matpinnar som jag pluggade in i köksskåpen. Det finns ju såna där hål i skåpen som man ska sticka in pluggar i för att ha hyllor på. Det är ju en naturlag att det finns fler såna hål än vad det finns hyllor vilket betyder att det finns många hål att fylla. Låt äpplena hänga i tja, allt från tre dagar till en vecka. Jävla gott blir det. 

Ja, och äpplena i frysen. De är bra till det mesta och smakar äpple i all evighet utan att bli mjöliga. Om man är i bantartagen kan man knapra frysta äpplen istället för glass eller sorbet. Det kanske inte är så hett. Men man får väl använda fantasin för bövelen! Blunda och tänk "glass glass glass" medan du äter äppelbitarna så lurar du smaklökarna.