torsdag 14 februari 2008

Första dagen i mitt liv. Och getterna firar hjärtan.

Jag känner lite pressen idag att skriva om den stora romantiken. Vi borde uppmärksamma något rött, varmt som bultar. Men sån mat lagar inte jag! Jag är vegetarian för bövelen!

Till frukost åt jag knäckebröd med pesto. Och en morot. Doppad i pesto. Det låter extremt oglamoröst, men pesto är ju lyxigt ju! Att dippa morötter i pesto är det godaste som finns! (Varför låter dippa mycket lyxigare än doppa? Jag vet inte, men från och med nu dippar vi allt. Doppa är passé! Om man inte ska ha kaffe med dopp förstås. Kaffe med dipp blir ju en helt annan femma! Silly me.)

Jag försöker leta i minnet efter någon rätt som kan tilltala såväl romantiskt fumliga damer som herrar denna dag.  Jag tror nog det är passande att avslöja min fetisch för getost. Det man inte kan göra med getost är inte värt att äta. Punkt. Chèvre är dessutom helt ok billigt. Man kan få en ganska stor bit för, tja, säg 15 kronor. 

När getterna bestämde sig för att göra getost, var det nog med rödbetorna i åtanke. Jag kan tänka mig att det här är en klassiker, men rödbetor och getost räddar mitt vegetariska liv från många köttstinna julbord och grillade midsommarstekar. Det är bra att ha något att knapra på när köttbullarna och prinskorvarna har vip-kort på julbordet och får frottera sig med skinkan och grishuvena. Men nu är det ju inte jul för bövelen, låt oss återgå till romantiken och rödbetorna!

Köp creme fraiche, en burk, gärna den riktigt feta. Häll över den i en bunke och mosa ner getosten i den. Rör runt och låt det stå i kylskåpet ett tag. Det blir godast då. 
Koka rödbetor enligt konstens alla regler. Dvs. koka dem länge länge i saltat vatten. När de är klara (ingen aning hur lång tid det tar, men peta på dem lite då och då och stick dem lite lätt med gafflar eller liknande tillhyggen tills de gett upp kampen och erkänt sig tuggvänliga) är det förslagsvis dags att strypa gasen eller stänga av plattan. Det kan ju vara lite knivigt att skala dem, men spola dem i kallt vatten så kommer skalet gå av lättare. Om man skalar dem under rinnande vatten undviker man också att få oroande rosa fläckar på händerna! Dela förslagsvis rödbeterna i klyftor. Köp sallad efter ekonomisk förmåga. Ju dyrare desto snyggare tyvärr. Men ett paket babyspenat kan man ju gott kosta på sig! I övrigt kan man ju låta fantasin välja tillbehör. Kanske rostade pinjenötter? (Apdyrt men fint!) Ja det är väl lite upp till en själv. Men det kommer bli magiskt! 

Jamen då går väl jag till jobbet då. På vägen dit kommer jag att humma på First day of my life 
Och det är fantastiskt väder i ljuva Hägersten. På denna första dag av mitt liv.