torsdag 20 mars 2008

Bara bara betakaroten.

Jag måste ha något gravt fel på mina smaklökar som kan överdosera morötter såhär och inte kräkas. Jag har ätit överdrivna mängder av dessa orangea betor i minst två år. Överdrivna mängder innebär minst tre morötter per dag. Ofta i fantasifulla gastronomiska kreationer som dessvärre nästan alltid består av bara morötter. 

Jag har nu i två dagar ätit ugnsrostade rotsaker. Det är ju verkligen det godaste som finns. Och så sjukt billigt. Det är som gjort för alla fattiga som odlar potatis, palsternackor och morötter på balkongen. Det är ju allt man behöver. Ja och sen lite olja också. Men lite lyx får man ju unna sig. Man behöver inte ens vara noga med gradantalet, sätt det typ på 220-250 det brukar fungera. Och inget salt, det är godast att bara salta efteråt. Så är det bara att låta de stackars liven stå i ugnen tills de går att peta igenom med en sticka utan att de gör motstånd. 

Så kom då den dagen (idag) när palsternackorna och potatisarna tar slut. Var dagen kanske kommen att, ve och fasa, handla? Nej då. Jag misströstar aldrig. Det blev ugnsrostade morötter. Hittade en lök också. Den klyftade jag ner och saken var biff. Middagen var färdig. Månne undrar ni var tillbehören var. Eller om detta var tillbehören, var var då basmaten? 
Men sånt sysslar inte jag med.