söndag 23 mars 2008

A touch of porridge

Vad hände egentligen med matbloggen? Det började ju så bra.. Jag gav intryck av att äta någorlunda varierat och kreativt, men på sistone har det nästan bara blivit knäckebröd. Och det är ju lite tråkigt. Men nu ska jag ge mig själv lite upprättelse. Jag ska återgå till en följetong. Det är dags för grötrecept nummer tre.. 

Det är onekligen den 24 idag och frukosten kan börja kännas lite torftig. Knäckebrödet har tagit slut. Och det är inte lika gott med senap och tomatpuré utan knäckebrödet.. 
Jag hade gjort världens godaste grötblandning. Men den tog också slut. 
Grötblandningen bestod för övrigt av solrosfrön, valnötter, linfrön, pumpafrön och havregryn. Poängen är att det blir så knaprigt! Så man tänker inte riktigt på att det är klistrig gröt man stoppar i sig. Så hade jag råsocker ovanpå. Men så tog råsockret slut. Och alla fröna. 
Vad göra? 

Ja nu börjar verkligen varningsklockorna ringa, men jag har ett sista tips att ge. Det här är så fattigt och sunkigt så jag knappt fattar att jag tipsar om det här, men alla som vet hur det känns att stirra på en havregrynspåse kanske kan tycka att det här är värt ett försök. Jens på DN (ständigt denne Jens) tipsar om vintermys med eget té. Men det är minsann inte bara Jens som tipsar om té! Däremot erkänner jag lätt att om jag fick té med engelska scones istället för vad som komma skall, då skulle jag överge mina tappra grötförsök med en gång och antagligen gifta mig med sconesbagaren. Men nu är det inte så. Det är fortfarande den 24. 

Du har te. (Alla har te.) Du har sucketter. Och en halv citron. (verkligen inte nödvändigt. Jag försöker bara lyxa till det lite här!) Koka vatten till téet. Gör té. Gärna någon god smak. Det optimala är väl sånt som smakar fruktigt och lite sött. Och i med tillräckligt med sucketter för att det ska vara sött efter smaken. Smaksätt alternativt med citron om man tycker om sånt. 
Och nu behöver vi kärlek och magi. I massor. 
Gör gröt, men byt ut vattnet mot det smaksatta téet. Sådär. Nu var det sagt. Nu kan ni lyncha mig och slänga ut mig från köket. Men pröva först, kom igen. Det är ju för guds skull den 24!! Ja och lyssna på något svängigt och svart under tiden så känns det lite lättare.

Black Keys    BRMC