tisdag 11 mars 2008

Jävlar anamma och broccoli

Mitt hjärta sjönk en aning när jag gick till Vivo för att lägga mina sista slantar på extrapriser. Broccolin fick man två för 10. Jag är därmed dömd till ännu en vecka av broccolidiet. Jag måste helt enkelt göra något av min lathet. Fram med grytor och kastruller! Köket ska eka av kaotisk matlagning!

Du behöver: Potatis och broccoli. (javisst, potatisen var också billig!) 

Koka potatisen enligt konstens alla regler. Skär broccolin i bitar, lagom stora för att kunna äta utan ansträngning. Och kasta för bövelen inte bort stjälken! Häll lite olja i en wok och en fjärdedels buljongtärning. Det här är kanske ett okonventionellt sätt att använda sig av buljong, men gegga ut den i oljan medan den blir varm (har man i den efter att man haft i broccolin är risken att det kladdar fast buljongbitar i broccolibuskarna. Och det är verkligen skitäckligt.) Häll i soya också och när det puttrar och fräser så kasta i broccolin. Den ska wokas runt jättejättelänge. Längd är ju ett relativt begrepp, men jag har alltid brist på tålamod så jag menar typ 5-7 minuter. Eller nåt. Det är svårt att säga. Men peta lite på broccolin. Skriker den är den antagligen inte färdig. 

När potatisen kokat klart så häll av dem och häll ner i woken några sekunder (en halv minut kanske) Då får potatisen en liten skorpa, som dessutom får lite smak från buljongen och soyan. Det blir mäkta gott. 

Så vad väntar ni på? Ut och köp! Extrapris på vivo!