söndag 9 mars 2008

De förtvinade smaklökarna förtvivlar

Jag inser plötsligt att jag lämnat matspåret bakom mig. Men jag äter ju inget spännande. Blotta tanken på att laga mat framkallar känslan 'ånej vad jobbigt'. Tillochmed koka pasta känns som en smärre pers. Men visst, även i denna torftighet kan jag hitta några goda råd att ge. 

Jag köpte broccoli häromdagen tokbilligt på vivo. Min diet varierar beroende på vad vivo har extrapris på. Jag vet inte om det produceras för mycket broccoli, om broccoliodlarna är underbetalda eller om det råder hård konkurrens på marknaden, men broccoli är ju alltid jättejättebilligt. Men problemet är ju att broccoli allt som oftast kokas för att smaka gott. Och jag orkar ju inte koka något. Jag orkar inte ens plocka fram woken och woka den. Det brukar annars vara ett av mina trumfkort (broccoli och buljong och soya i en wok så är biffen klar) Då återstår att äta den rå. Som tur var, hade vivo även extrapris på creme fraiche med tomat och basilikasmak. Det smakar dipp! Och jag har tidigare framhävt det exklusiva i att dippa saker. Jag håller fast vid detta och förbereder mig på en luxuös middag: Rå broccoli dippad i tomat och basilika-creme fraiche. Det finns dessvärre inte så mycket att tillägga. förutom att det är mycket mycket godare än man skulle kunna tro. Ett hett tips är dock att inte kasta broccolistaven. Skala den lite lätt så är den nästan det godaste på hela broccolin. Jag har skrivit ordet broccoli 10 gånger redan. Jag börjar kanske bli smått besatt. Hoppas vivo byter extrapriser till nästa vecka...