onsdag 30 april 2008

bränn bränn bränn

Jag tänkte egentligen ondgöra mig över hur vi firar valborg. Hur vi bränner stora bål för att (ursprungligen) skydda oss mot häxor. Det känns ju väldigt förlegat och tur är väl det att närmast alla traditioner vi har nuförtiden har lämnat sitt ursprungliga syfte i en dunkel historia. 

Som sagt, jag tänkte ondgöra mig över detta, men jag tänkte om. Folk måste väl få ha trevligt ifred utan dåligt samvete för alla historiska snedsteg och vanföreställningar. Jag vill ju också ha trevligt ifred, jag har bara aldrig riktigt förstått hela grejen. 

Dessvärre måste jag gömma mig i maskinrummet under bästa brastiden för att visa film. Det kanske är därför jag letar fel på brastraditionen.. Så jag tar tillbaka allt. Ut och bränn! Bränn bränn bränn! Jag kommer kanske ut när filmen är klar och rullar mig i sotet.