söndag 13 april 2008

Eningrediensmat

Jag har i en veckas tid använt ingredienserna en och en. Och jag är förstummad över det strålande resultatet. Husmödrar från förr skulle säkert gå samman i en mobb, med brinnande facklor och förklädena virade om huvudet med klippta hål för ögonen unisont skrika häng häng häng. 

De skulle släpat ut mig ur min lägenhet, hänga mig från en svensk björk och visa upp mig och säga: så här går det. Så här går det om man hafsar och slafsar i köket. Utan den rätta Vördnaden för Ingredienser och för Konsten Matlagning. Kanske skulle de sen grilla mig över öppen eld. Men då har jag ett tips till dem också angående ingredienser. Jajemen. 

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Buljong. Soya. Olja. Räddar livet. Räddar allt! 
Dag 1. Insåg att jag endast hade en halv squash, två morötter och en burk tomater. 
Det gäller att tänka strategiskt och inte bränna allt på en och samma gång. 
Jag valde Squashen. Riv den och häll i en stekpanna med, just det, olja, buljong och soya. Innan du häller ner den rivna squashen, låt oljan bli varm tillsammans med soya och en halv buljongtärning som mosas sönder. Fräs runt ett tag. Ät med pasta. 

Dag 2. Morötterna är väl beprövade och även tidigare omnämnda. Gör som ovan men byt ut squashen mot morötterna. Ät med pasta. 

Dag 3. Burktomat, kan det fungera? Jovisst!! Gör som ovan men byt ut squashen eller morötterna mot burktomater. (oregano förhöjer stämningen, men har man inget ska man inte sörja) Ät med pasta. 

Vad ska man säga? Grilla mig gärna. Men gör det med buljong, soya och olja.