lördag 26 april 2008

Go chinese

Det var den 25 och allt var ljuvt. Sen kom insikten om dyra dyra tandläkarräkningar och kursböcker och en fantastisk men dyr jacka och här är jag nu. Igen. 

Det är 30 dagar för tidigt för att tipsa om det här, men här kommer ett av det bättre fattigmatsrecepten som jag faktiskt hade glömt bort. Jag återupptäckte detta i torsdags när jag fick tag på en kinakål. Fråga inte hur. 

Med mig hem hade jag i alla fall nämnd kinakål. Hemma hade jag buljong. Kinakål, eller salladskål som andra kanske säger, är fullkomligt oätbar rå. Vissa envisas ändå, men kom igen nu, det är ju verkligen inte gott. Kinakål har ingenting på mackor att göra. 

Nej med en tärning buljong, typ 4 dl vatten och en halv kinakål är middagen räddad. Detta tar kanske 3 minuter att göra. Koka upp vatten med buljongtärningen i. Häv i en halv kinakål skuren i lagom stora bitar. Låt det sjuda kanske i en-två minuter så att det där hårda i mitten på kålbladen blir någorlunda mjukt. Häll upp i en tallrik och allt är klart. Det här är sjukt mycket bättre studentmat än nudlar. Ett tips är att äta det med kinapinnar. Det känns grymt mycket mer exklusivt då. 

Kanske kan ni vänta tre veckor eller så innan det är dags att ta till denna soppa, själv ska jag börja sörpla redan nu.