måndag 21 april 2008

Gröt á la Dignitas och Tyler Ramsey

Och jag trodde att jag hade nått slutet. Men det visade sig att jorden inte var platt. Jag seglar vidare på denna jord som visade sig vara så rund så rund jord och jag upptäcker det ena nya grötreceptet efter det andra. 

Vad jag snubblat över nu är en smärre sensation. Kan mest liknas vid en hägring vid horisonten Men det är ingen hägring. Man kan ta på den. Och då blir man alldeles alldeles gul och kladdig: 

Jag har i några dagar tvingats göra gröt av det enda jag hade: havregryn, sucketter och kanel. Det är lite si och så. Jag har lite svårt för kanel i grötsammanhang. It brings back bad memories. 
Men kanelen tog slut. Jag vände ut och in på kryddskåpet och hittade en påse saffran. Det här kunde inte bli annat än succé. 

Gör så här: 
Mina linfrön har tagit slut och jag tror att kanske kanske är det en fördel med en helt slät gröt när man ska göra den gul och ge den smaken av lussebullar. 
Häv i så mycket gryn man vill ha, om man tar 1,5 dl passar det bra med 4 sucketter, ganska mycket salt och typ en fjärdedels påse saffran. Max. Kanske mindre. Jag strösslade bara över lite. Väldigt lite. Ha i lagom med salt. Efter alla mina grötrecept kanske man börjat lära sig rätt mängd vatten. Så, ha i rätt mängd vatten. 

Koka efter grötkonstens alla regler och se hur den blir gul. Det blev gott. Ja jävlar. Vad gott det blev.  Och lyssna på Tyler Ramsey.